All Posts

    Jak wirtualni kompani odmieniają życie seniorów

     

    Żyjemy coraz dłużej. Tempo starzenia się społeczeństw jest dziś szybsze niż kiedykolwiek wcześniej. 

    Dla potwierdzenia tego faktu przytoczymy garść danych z oficjalnej strony WHO:

    Między rokiem 2015 a 2050 liczba ludzi po 60 roku życia podwoi się i będzie stanowić 22% światowej populacji. W 2050 roku ma wynosić 2 miliardy.

    Wszyscy cieszymy się, że średnia długość życia się wydłuża, jednocześnie po cichu martwiąc się o ekonomiczne skutki tego zjawiska. Nie one będą jednak tematem tego artykułu. Inne wyzwanie, z którym musimy się zmierzyć, to samotność seniorów, którzy najczęściej nie chodzą już do pracy, a ich bliscy albo odeszli, albo po prostu nie mogą poświęcić im tyle uwagi i czasu, ile ci potrzebują.

    Nie da się ukryć, że to przede wszystkim rozwój medycyny, a więc technologia, sprawiła, że żyjemy dziś dłużej. W jakich jeszcze obszarach nowoczesne rozwiązania mogą pomóc seniorom?

    Seniorzy i technologia

     

    Jeszcze kilka lat temu przekonanie babci do korzystania z telefonu komórkowego (nie mówiąc nawet o smartfonie) graniczyło z cudem. Później dobre kilka godzin lub dni zajmowało nauczenie jej jego obsługi. Czasy na szczęście się zmieniają.

    Już dziś 6 na 10 seniorów w Stanach Zjednoczonych korzysta z Internetu. Można spodziewać się, że za kilka-kilkanaście lat, będzie to taki sam odsetek jak w przypadku osób młodszych. 

    Nie bez znaczenia jest także fakt, że coraz większą rolę w życiu seniorów odgrywa telemedycyna. Choć patrząc na polskie placówki medyczne, trudno odnieść wrażenie, że starsze osoby przekonują się do wideokonsultacji, sporo z nich (prawdopodobnie za namową swoich bliskich) korzysta z przenośnych urządzeń medycznych, takich jak np. bransoletki życia. Tego typu sprzęty dokonują pomiaru podstawowych funkcji życiowych i alarmują odpowiednie służby, gdy dochodzi do zagrożenia życia.

    Seniorzy przekonują się więc do nowych rozwiązań i prawdopodobnie będą korzystać z nich coraz chętniej. Co jeszcze technologia ma im do zaoferowania?

    Wirtualni powiernicy 

     

    Zapomnijmy na chwilę o wieku. Porozmawiajmy o podstawowych potrzebach wszystkich ludzi, do których należy potrzeba uzewnętrzniania swoich emocji

    Część osób realizuje ją poprzez rozmowę z najbliższymi, a część poprzez spisywanie swoich myśli np. w formie pamiętnika. Właśnie z myślą o tych drugich powstaje wiele aplikacji, które umożliwiają konwersację z wirtualnymi asystentami. Są oni z jednej strony niczym kartka papieru - zawsze dostępni i wyrozumiali, a z drugiej mają nad nią przewagę - reagują na każde napisane do nich słowo.

    Co ważne, tacy asystenci są wspierani przez technologię uczenia maszynowego. Oznacza to, że z każdą przeprowadzoną rozmową są w stanie lepiej rozumieć problemy i potrzeby swoich rozmówców, a w konsekwencji - oferować im trafne porady.

    Chatbot jako towarzysz osób starszych

     

    Starsi ludzie często są zamknięci w czterech ścianach swoich mieszkań. Nie utrzymują życia towarzyskiego i nie mają dostępu do tak wielu rozrywek, jak dawniej. Nie oznacza to oczywiście, że za tym nie tęsknią.

    Nie będziemy uprawiać taniego marketingu, pisząc, że chatbot może zastąpić im kontakt z drugim człowiekiem w 100%. Może jednak pomóc im w wielu codziennych czynnościach i pozwolić rodzinom seniorów być spokojnym o swoich starszych krewnych.

    Jak sztuczna inteligencja może wspierać seniorów na co dzień?

     

    Ile razy uczyłeś swoich rodziców i dziadków wysyłać maile? Lub tłumaczyłeś im, jak korzystać z Netflixa? Dziś za Ciebie może robić to chatbot.

    Sztuczna inteligencja może przypominać także o godzinach przyjęcia leków, zbliżających się wizytach lekarskich czy po prostu umówionych spotkaniach. A w razie potrzeby nawet o premierze nowego sezonu ulubionego serialu :) Chatboty mogą również zorganizować dostawę posiłków czy zakupów.

    Dzięki takim rozwiązaniom seniorzy mogą czuć się niezależni - nie muszą w końcu prosić nikogo o pomoc, by uzyskać potrzebne im informacje. To coś, o czym na co dzień nawet nie myślimy, ale na dłuższą metę może w znacznym stopniu poprawić samopoczucie starszych osób, a przecież to jest najważniejsze. 

    Chatbot jako… wirtualna pielęgniarka

     

    Technologia nie rozwinęła się jeszcze na tyle, by samodzielnie leczyć pacjentów. Może jednak pobierać od nich informacje i na tej podstawie podejmować wnioski dotyczące kolejnych kroków. 

    Posłużmy się przykładem. Chatbot codziennie o określonej porze może pytać seniora o wysokość temperatury jego ciała lub aktualne ciśnienie krwi. Wcześniej zaprogramowano mu prawidłowe wartości, dlatego jeśli odnotuje wyniki odbiegające od norm, poinformuje bliskich seniora lub służby medyczne.

    Chatboty pomagają w walce z Alzheimerem

     

    Zainteresowanie wykorzystaniem chatbotów w medycynie rośnie. Aktualnie trwają prace nad chatbotem, który będzie wspierał osoby cierpiące na chorobę Alzheimera. To przewlekła choroba, dotykająca przede wszystkim ludzi po 65. roku życia, która powoduje problemy z pamięcią, mową i logicznym myśleniem.

    Jak może tu pomóc sztuczna inteligencja? Założenie jest bardzo proste: Chatbot, korzystający z technologii uczenia maszynowego, miałby każdego dnia zadawać choremu pytania i porównywać odpowiedzi do tych z dni poprzednich. Jeśli stan osoby chorej by się pogarszał (odpowiedzi byłyby nielogiczne, znacząco różniłyby się od siebie), sztuczna inteligencja poinformowałaby o tym odpowiednie osoby.

    Podsumowanie

     

    Nowe technologie zmieniają oblicze wielu branż. Usprawniają obsługę klienta, marketing czy sprzedaż. To, co jest jednak najważniejsze, to fakt, że technologie są wdrażane po to, by żyło się nam łatwiej. Wykorzystanie chatbotów jako wsparcia dla seniorów to tylko jeden z przykładów - zachęcamy do lektury naszego bloga w celu poznania reszty.

     

    ---

     

    Źródła:

     

    https://chatbotsmagazine.com/how-chatbots-are-thawing-the-touch-of-technology-part-2-health-and-aged-care-a8a3aa8c7e1c

    http://endurancerobots.com/azbnmaterial/chatbots-for-senior-people-and-patients-with-alzheimer-s-disease/

    https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health

    https://www.pewresearch.org/internet/2014/04/03/older-adults-and-technology-use/

    All Posts

    Jak wirtualni kompani odmieniają życie seniorów

     

    Żyjemy coraz dłużej. Tempo starzenia się społeczeństw jest dziś szybsze niż kiedykolwiek wcześniej. 

    Dla potwierdzenia tego faktu przytoczymy garść danych z oficjalnej strony WHO:

    Między rokiem 2015 a 2050 liczba ludzi po 60 roku życia podwoi się i będzie stanowić 22% światowej populacji. W 2050 roku ma wynosić 2 miliardy.

    Wszyscy cieszymy się, że średnia długość życia się wydłuża, jednocześnie po cichu martwiąc się o ekonomiczne skutki tego zjawiska. Nie one będą jednak tematem tego artykułu. Inne wyzwanie, z którym musimy się zmierzyć, to samotność seniorów, którzy najczęściej nie chodzą już do pracy, a ich bliscy albo odeszli, albo po prostu nie mogą poświęcić im tyle uwagi i czasu, ile ci potrzebują.

    Nie da się ukryć, że to przede wszystkim rozwój medycyny, a więc technologia, sprawiła, że żyjemy dziś dłużej. W jakich jeszcze obszarach nowoczesne rozwiązania mogą pomóc seniorom?

    Seniorzy i technologia

     

    Jeszcze kilka lat temu przekonanie babci do korzystania z telefonu komórkowego (nie mówiąc nawet o smartfonie) graniczyło z cudem. Później dobre kilka godzin lub dni zajmowało nauczenie jej jego obsługi. Czasy na szczęście się zmieniają.

    Już dziś 6 na 10 seniorów w Stanach Zjednoczonych korzysta z Internetu. Można spodziewać się, że za kilka-kilkanaście lat, będzie to taki sam odsetek jak w przypadku osób młodszych. 

    Nie bez znaczenia jest także fakt, że coraz większą rolę w życiu seniorów odgrywa telemedycyna. Choć patrząc na polskie placówki medyczne, trudno odnieść wrażenie, że starsze osoby przekonują się do wideokonsultacji, sporo z nich (prawdopodobnie za namową swoich bliskich) korzysta z przenośnych urządzeń medycznych, takich jak np. bransoletki życia. Tego typu sprzęty dokonują pomiaru podstawowych funkcji życiowych i alarmują odpowiednie służby, gdy dochodzi do zagrożenia życia.

    Seniorzy przekonują się więc do nowych rozwiązań i prawdopodobnie będą korzystać z nich coraz chętniej. Co jeszcze technologia ma im do zaoferowania?

    Wirtualni powiernicy 

     

    Zapomnijmy na chwilę o wieku. Porozmawiajmy o podstawowych potrzebach wszystkich ludzi, do których należy potrzeba uzewnętrzniania swoich emocji

    Część osób realizuje ją poprzez rozmowę z najbliższymi, a część poprzez spisywanie swoich myśli np. w formie pamiętnika. Właśnie z myślą o tych drugich powstaje wiele aplikacji, które umożliwiają konwersację z wirtualnymi asystentami. Są oni z jednej strony niczym kartka papieru - zawsze dostępni i wyrozumiali, a z drugiej mają nad nią przewagę - reagują na każde napisane do nich słowo.

    Co ważne, tacy asystenci są wspierani przez technologię uczenia maszynowego. Oznacza to, że z każdą przeprowadzoną rozmową są w stanie lepiej rozumieć problemy i potrzeby swoich rozmówców, a w konsekwencji - oferować im trafne porady.

    Chatbot jako towarzysz osób starszych

     

    Starsi ludzie często są zamknięci w czterech ścianach swoich mieszkań. Nie utrzymują życia towarzyskiego i nie mają dostępu do tak wielu rozrywek, jak dawniej. Nie oznacza to oczywiście, że za tym nie tęsknią.

    Nie będziemy uprawiać taniego marketingu, pisząc, że chatbot może zastąpić im kontakt z drugim człowiekiem w 100%. Może jednak pomóc im w wielu codziennych czynnościach i pozwolić rodzinom seniorów być spokojnym o swoich starszych krewnych.

    Jak sztuczna inteligencja może wspierać seniorów na co dzień?

     

    Ile razy uczyłeś swoich rodziców i dziadków wysyłać maile? Lub tłumaczyłeś im, jak korzystać z Netflixa? Dziś za Ciebie może robić to chatbot.

    Sztuczna inteligencja może przypominać także o godzinach przyjęcia leków, zbliżających się wizytach lekarskich czy po prostu umówionych spotkaniach. A w razie potrzeby nawet o premierze nowego sezonu ulubionego serialu :) Chatboty mogą również zorganizować dostawę posiłków czy zakupów.

    Dzięki takim rozwiązaniom seniorzy mogą czuć się niezależni - nie muszą w końcu prosić nikogo o pomoc, by uzyskać potrzebne im informacje. To coś, o czym na co dzień nawet nie myślimy, ale na dłuższą metę może w znacznym stopniu poprawić samopoczucie starszych osób, a przecież to jest najważniejsze. 

    Chatbot jako… wirtualna pielęgniarka

     

    Technologia nie rozwinęła się jeszcze na tyle, by samodzielnie leczyć pacjentów. Może jednak pobierać od nich informacje i na tej podstawie podejmować wnioski dotyczące kolejnych kroków. 

    Posłużmy się przykładem. Chatbot codziennie o określonej porze może pytać seniora o wysokość temperatury jego ciała lub aktualne ciśnienie krwi. Wcześniej zaprogramowano mu prawidłowe wartości, dlatego jeśli odnotuje wyniki odbiegające od norm, poinformuje bliskich seniora lub służby medyczne.

    Chatboty pomagają w walce z Alzheimerem

     

    Zainteresowanie wykorzystaniem chatbotów w medycynie rośnie. Aktualnie trwają prace nad chatbotem, który będzie wspierał osoby cierpiące na chorobę Alzheimera. To przewlekła choroba, dotykająca przede wszystkim ludzi po 65. roku życia, która powoduje problemy z pamięcią, mową i logicznym myśleniem.

    Jak może tu pomóc sztuczna inteligencja? Założenie jest bardzo proste: Chatbot, korzystający z technologii uczenia maszynowego, miałby każdego dnia zadawać choremu pytania i porównywać odpowiedzi do tych z dni poprzednich. Jeśli stan osoby chorej by się pogarszał (odpowiedzi byłyby nielogiczne, znacząco różniłyby się od siebie), sztuczna inteligencja poinformowałaby o tym odpowiednie osoby.

    Podsumowanie

     

    Nowe technologie zmieniają oblicze wielu branż. Usprawniają obsługę klienta, marketing czy sprzedaż. To, co jest jednak najważniejsze, to fakt, że technologie są wdrażane po to, by żyło się nam łatwiej. Wykorzystanie chatbotów jako wsparcia dla seniorów to tylko jeden z przykładów - zachęcamy do lektury naszego bloga w celu poznania reszty.

     

    ---

     

    Źródła:

     

    https://chatbotsmagazine.com/how-chatbots-are-thawing-the-touch-of-technology-part-2-health-and-aged-care-a8a3aa8c7e1c

    http://endurancerobots.com/azbnmaterial/chatbots-for-senior-people-and-patients-with-alzheimer-s-disease/

    https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health

    https://www.pewresearch.org/internet/2014/04/03/older-adults-and-technology-use/

    ebook_LP (1)

    Pobierz bezpłatnie e-booka.

    Dowiedz się jak zmienia się obsługa klienta w dzisiejszych czasach!

    Pobierz e-booka

    Powiązane artykuły

    Automatyzacja konwersacyjna wspiera firmy w czasach kryzysu, czyli kilka słów o współpracy Money.pl i Advisero

    Reakcja społeczeństwa na pandemię koronawirusa miała dwa odcienie. Z jednej strony, ludzie bali się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, co w połączeniu z rozporządzeniami rządu, dało skutek w postaci izolacji społecznej. Z drugiej, powszechna kwarantanna przyczyniła się do zamrożenia wielu sektorów gospodarki. Stanęliśmy więc w obliczu kryzysu gospodarczego - prawdopodobnie największego, z jakim przyjdzie nam się mierzyć od 1989 roku.  To bardzo wymagający czas dla przedsiębiorców i samozatrudnionych, których płynność finansowa znalazła się pod znakiem zapytania. Właśnie dlatego Money.pl uruchomiło na swojej stronie stworzonego przez zespół Advisero pierwszego w polskich mediach chatbota, udzielającego najważniejszych informacji związanych z prowadzeniem firmy w czasie epidemii koronawirusa.

    • 2 min read

    Nie rozkochuj w sobie klientów - za wszelką cenę

    Obsługa klienta to nowy marketing. Customer experience to nowy marketing. Prawdopodobnie słyszałeś już podobne wyrażenia, a może nawet świetnie je znasz i wcielasz w życie. I słusznie. 

    • 8 min read